tecnologia

dilluns, 16 de març del 2015

MOTORS PER VOLAR.

Principi d'acció i reacció.
Per compondre aquest principi de la física no hi ha res millors i més divertit que posar-se uns patins i jugar a bitlles damunt una pista de gel. Quan aixequis la pesant bola, t'adonaràs que te'n vas cap endarrere. Com és possible si la força l'has fet cap endavant?
No és tan difícil. Tu fas força damunt la bola i la bola al seu torn fa força sobre tu en sentit contrari. Aquestes forces se les anomena acció i reacció.
Un reactor de motor que es basa en el principi d'acció-reacció.
·Coet
Un coet és un reactor que porta en un tanc el combustible i en l¡altre el comburent, que normalment és l'oxigen.
Quan s'escalfen, els gasos es dilaten i surten en gran velocitat. Com més velocitat de sortida tinguin els gasos produïts per la combustió més velocitat tindrà el coet. S'acompleix que:

m(aigua) · v(gas) = m(coet) · v(coet)
Motors d'avions.
Hi ha dos tipus principals de motors d'avions.
  • Turboreactor, turbofan i turbohèix. Tenen una turbina compressora i es fan servir fonamentalment en els avions comercials.
  • Estatoreactor i pulsoreactor. No porten turbina i es fan servir, sobre tot, en avions experimentals no comercial.
  • Turboreactor



    En aquests motors l'aire entra aspirat per les hèlix d'un compressor. A la cambra de combustió, l'oxigen de l'aire que entra comprimit reacciona amb el querosè. Els gasos, a altíssimes temperatures de combustió, s'expandeixen i surten per la part posterior a gran velocitat, impulsant l'avió cap endavant.
    Quan surten fan girar la turbina, que, alhora, fa girar el compressor davanter .




    ·Turbofan

    Aquests motors són els que fan servir  la majoria dels avions comercials. El gran avantatge davant el turboreactor és que són molt més silenciosos.
    Com que el ventilador és dins del tub, se sumen dos efectes: un, el ventilador refrigera el turboreactor, i dos, el flux de l'aire és més gran. El moviment de l'avió es deu a l'impuls del ventilador i al dels gasos que surten per la tovera final.
  • ·Turbopropulsor

    És molt semblant al turboreactor. La diferència és que la turbina de la part posterior fa girar no solament el compressor, sinó l'hèlix davantera exterior. Així, la propulsió té dues causes: els gasos que surten per la part posterior i l'impuls de les hèlixs.



    ·Estatoreactor

    Consisteix en un tub obert pels dos extrems. L'oxigen de l'aire entra per la part davantera a altres velocitats, i reacciona amb el combustible. Els gasos s'expandeixen a causa de l'enorme calor generada en la combustió que  ha provocat la guspira de la bugia, i d'aquesta manera surten per la part posterior a gran velocitat, per la qual cosa el motor és empès cap endavant.
    Els avantatges són: té poc pes, és senzill, i és bàsicament un tub. Es fa servir sobretot en els avions espia, que volen a cortes molt altres i a gran velocitat.
    El principal inconvenient és que si la velocitat de vol no és gaire alta, els gasos de l'explosió no es poden expandir bé i retrocedeixen cap a l'entrada.

    ·Pulsoreactor

    Per millor el principal inconvenient del motor anterior s'instal·len unes vàlvules que permet3en l'entrada de l'aire i es tanquen quan explota la mescla.
    D'aquesta manera evitem el retrocés d'aire cap a l'entrada. Així, la combustió es produeix de manera intermitent. Aquesta és la raó per la qual s'anomena pulsoreactor. Aquests motors s'instal·len en avions que suporten poc pes i solen volar a costes baixes.
    Normalment es fan servir per al motor d'engegada dels planadors, que un cop situats en un corrent d'aire calent continuen volant sense que calgui posar en marxa els motors.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada